Mula2 sediakan bahan-bahan kat bawah ni:
Tak payah nak sukat2 pun. Agak2 je semua |
Kumpulan darah B: Susu sejat / susu manis + air paip
Kumpulan darah AB: Air bandung
Kumpulan darah O: Air paip
Tulislah sikit2 nota atas board supaya budak2 takdelah clueless sangat. Tapi ingat, konsepnya inquiry-based learning. Cikgu cuma guide. Penemuan biar students yang perhati dan biar dorang buat conclusion.
As you can see, ni keputusan aktiviti budak2 tu. Pada awal eksperimen, data tu semua xde lagilah |
Materials and apparatus prepared. Tq En. Firdaus |
Bersemangat betul dorang |
Student ni guna air bandung untuk test dengan air paip. Obviously la kaler air bandung kekal sama. So, kumpulan darah AB boleh terima darah kumpulan O. Senang kan? |
Serius betul group ni. Dapat semua jawapan dengan betul. Congrats!! |
Sepanjang aktiviti berjalan, kawalan kelas adalah baik. Mmg dorang bercakap2 dan bergerak2, tapi keadaan terkawal sbb semua berusaha nak dptkan jawapan yang betul. Tapi kerana saya nervous sebab first time buat, En Firdaus membantu saya meronda makmal sepanjang aktiviti.
Saya dapati bila kita buat cara ni utk topik ni, budak2 sangat faham konsep pendermaan darah. Lagi satu, topik cepat dihabiskan. Cikgu pun x perlu bercakap banyak2. Kos pun sangat rendah. Lebihan air yang disediakan saya guna pula untuk 3 kelas yang lain. Dan akhirnya, semua 14 kelas guna kekdah ni menggunakan bancuhan air yang sama. Kan jimat habis tu? Haha
Lepas ni nak cari topik lain pula yang guna cara yg paling cost-effective. Musim berjimat cermatlah katakan. Takpe janji senang nak ajar.
No comments:
Post a Comment